Jerusalemin tanssi on erityinen näytelmä Renvallille, sillä
samainen teos kantaesitettiin Oulun kaupunginteatterissa vuonna 1990 Renvallin
toimiessa talon johtajana. Ohjaajana toimi tuolloin Katariina Lahti, joka teki
tiivistä yhteistyötä näytelmäkirjailija Ilpo Tuomarilan sekä lavastaja Kati
Lukan kanssa myöhemminkin. Jerusalemin
tanssin kantaesityksessä vahvana visuaalisena elementtinä toimi koko
esityksen ajan satava lumi, joka lopulta kinostui näyttämölle. Lumesta huolimatta
esitys ei jättänyt ketään kylmäksi. Jukka Kajava kirjoitti Helsingin sanomissa
(4.12.1990) kantaesityksestä seuraavaa:
Oulun näyttämöllä nähtiin
tyylillisesti groteskin komedian ja verisen tragedian yhdeksi kuvaksi eheytynyt
fresko. Temaattisesti hulluuden hirveys ja ihanuus tanssivat näytelmän
Laulumaalla paritanssiaan. Keskeisenä henkisenä alustana toimi pahan ja hyvän
moniselitteisyys. – Esitys nimenomaan kolahti Oulussa
täpötäyteen katsomoon. Yleisö reagoi mielessään ja ääneen, puolesta ja vastaan.
Väliajalla ei puheltu joulupipareista, vaan kiihkeästi siitä, mitä tämä oikein
on. Naapurin mielipiteellä oli arvoa, oman suhteen oltiin hämmentyneitä. – ”
Esitys kutsuttiin myös vierailulle Saksaan ensimmäiseen Bonnin biennaaliin
vuonna 1992. Oululainen Jerusalemin
tanssi edusti tapahtumassa pohjoista eksotiikkaa. Kansainvälinen lehdistö
kuvailee esitystä muun muassa vaikuttavana illuusioteatterina ja
mielenkiintoisena spektaakkelina. Ruotsin radion Kulturekot ohjelman mukaan
(25.6.1992) Jerusalemin tanssi
herätti koko biennaalissa eniten keskustelua, sillä kollektiiviset
uskonnolliset ja seksuaaliset riitit myös shokeerasivat yleisöä. Theater
Heutessa (9/1992) puolestaan ylistetään näyttelijöiden intensiivistä
heittäytymistä ja ohjaajan rohkeutta:
” – joukko ei säikähdä
perusteellisesti esitettyjä alastomia tosiasioista, jotka johdattivat
keskieurooppalaisen katsojan teatterin dionyysisille alkulähteille.”
On kiinnostavaa nähdä, mitä näytelmätekstille tapahtuu nyt, Renvallin
ohjauksessa ja 23 vuoden tauon jälkeen. Tuomarilan teksti on tyylilajiltaan maagista
realismia, jossa arkiseen realistiseen kuvaukseen yhdistyy taianomaisia ja
yliluonnollisia elementtejä. Juonen perusteella Jerusalemin tanssin voisi kuvailla olevan humoristinen tragedia. Tragiikan
ja komiikan saumatonta yhdistämistä voisi pitää haastavana lajina, mutta Tuomarila
tekee sen taidokkaasti. Tapahtumien järjettömyydestäkin huolimatta teksti
synnyttää omanlaisensa logiikan ja todellisuuden. Tarinan Laulumaan kylän rosoisessa
pinnassa mikään tikku ei pistä lukijaa silmään liian pitkänä.
Tarinassa liikutaan 1930-luvun Tornionjokilaaksossa, pohjoisen karuissa
oloissa, joissa sikiää toinen toistaan kovempia ihmiskohtaloita. Itsemurhia tai
niiden yrityksiä tapahtuu pitkin matkaa. Puhtaimmillaan traagisuus nousee esiin,
kun näytelmän viattomat lapset joutuvat kohtaamaan onnettomuuksia, joiden
jälkeen asioiden korjaamiseksi ei ole enää mitään tehtävissä. Traagisuuden
vaikutelmaa tehostaa henkilöhahmojen elättämä toivo paremmasta tulevaisuudesta.
Mitä korkeammalta unelmista tiputaan, sitä kipeämmältä kolahdukset tuntuvat.
Jerusalemin tanssissa kyläläisten toivo perustuu uskoon siitä,
että kristalliarkki laskeutuisi konkreettisesti Piitimenjoen jäälle ja
kuljettaisi 666 valittua Palestiinaan. Lukija voi nähdä toiveen toteutumisen alusta
pitäen mahdottomana, ja tämän järjettömyyden vuoksi traagisuuden kärki
notkahtaakin asteen verran kohti komiikkaa. Humoristisuuden voi nähdä nojaavan tapahtumien
uskomattomuuteen ja yllätyksellisyyteen. Itse tarina perustuu kuitenkin
tositapahtumiin. Onkin kiinnostavaa miettiä, minkälaisia ovat olosuhteet,
joissa ihminen alkaa odottaa Palestiinaan matkaavaa arkkia hurmoksellisuuteen
asti. Mikä voisi olla tämän päivän kristalliarkki?
P.s.
Nätyn versiossa lunta ei
tule konkreettisesti tupaan, vaikka tekstin parenteesit sitä korostavatkin. Oulun
kaupunginteatterin esityksessä lumi oli silputtua elintarvikemuovia, joka
pakattiin häkkeihin näyttämön yläpuolelle. Häkkejä heiluteltaessa lumi satoi,
välillä hiljalleen, välillä pyryttäen. Materiaali oli paikoin myös ongelmallinen,
sillä se imi itseensä pölyt ja liat esitysten edetessä. Käytössä oli myös tuulikone,
joka puhalsi ja paljasti näyttämöä tarpeen mukaan. Yhdessä Saksan esityksessä
kone olikin säädetty imulle, ja lumi katosi lavalta erityisen mystisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti